2012. szeptember 1., szombat

J. R. R. Tokien - Gyűrűk ura



Nos, rászántam magam a Gyűrűk ura trilógia olvasására. Ez egy rendhagyó blogbejegyzés lesz, hiszen nem egy könnyű olvasmány, és közben össze is szeretném hasonlítani a filmmel. Mi az amit kihagytak, és mi az, ami máshol/máshogy van. Szóval olvasás közben folyik majd a bejegyzés írása.
Úgy gondolom, hogy már az emberek 99% -a látta a trilógiát, így bátran merek spolerezni.


A gyűrű szövetsége

A könyv elején olvashatunk a Hobbitokról, a Gyűrű megtalálásáról és a Pipafűről. Én ezeket átugrottam, hiszen annyira nem is érdekesek, és már régebben olvastam is. Gyűrű megtalálásáról pedig a Hobbitban már olvashattunk.
Így kezdhettem ott ahol készülődnek Bilbó születésnapjához. Ez nagyjából úgy megy, mint a filmben. Még a szöveg is megegyezik. Ám miután Frodóhoz kerül a gyűrű míg a filmben Gandalf kutatását láthatjuk, a könyvben eltelik 15 év. Majd megjelenik Gandalf, és elmeséli mi történt bele az idő alatt, amikor nem találkoztak Frodóval, elmeséli hogy került Frodóhoz a gyűrű (ezt a film elején Galadriel meséli) és Szméagol története is elhangzik (ezt a film utolsó részében a Király visszatérben tudjuk meg).
Ami kimaradt az Bombadil Toma (nem értem, hogy miért tulajdonítottam neki nagyobb szerepet első olvasáskor - azt kivéve, hogy miért is nem hat rá a gyűrű), és Gandalf levele, továbbá nem épp úgy találkozott Aragorn és Frodó. Jó nem mintha itt akkora eltérés lenne. Eddig Aragorn szimpibb a filmben.
Széltető után nem jött Arwen, hogy Frodóval ellovagoljon Völgyzugolyba, hanem Aragornékkal menetelt Frodó Buga hátán. Arwenről egész addig nem esik szó amíg nincs a díszvacsora Elrond házában. Meg kell hagyni hatásosabb volt a filmben ez a rész. Amit szerintem be kellett volna rakni a filmbe, amikor szó van róla, hogy Gollamot bezárták a Bakacsin erőben élő tündékhez és Legolas hozza a hírt a tanácsba, hogy megszökött a gaz. Ja és nem maguk ajánlkoznak az útra, hanem Elrond az aki beleszól abba, ki legyen a szövetség tagja. Amit én még beleraktam volna a filmbe egy picit több a sasokról. És Keselyüstök ( jó ez annyira nem lényeg). A kardot itt kovácsolták újra, mielőtt elindultak volna az útra.
Móriában sem teljes egészében stimmel a könyv és a film, Lothlorienről meg nem is beszélve. A könyv vége meg pláne. Itt nem volt harc az orkokkal hacsak nem a 2. rész elején lesz.


A két torony

Ezen is sikeresen átrágtam magam. Rövidebb volt mint az előző. Szeretem a filmeket, és azt hinné az ember, hogy olyan könnyen és hamar elolvashatóak ezek a könyvek.
Míg az előző könyvre azt mondanám, hogy úgy 90%-ban egyezik a könyv és a film, addig itt 80%ot mondanék.
Sok olyan dolog volt, ami máshogy, más sorrendben volt a könyvben. Illetve amit beletettek, tény, hogy drámaibb volt.
Az elején rögtön szembesültünk Boromír halálával, utána a futással a hobbitok után, találkozunk Éomerrel akit nem is száműzött a király. Közben picit átugrunk Trufa és Pippin rabságába, majd Fangorral alias Szilszakállal is róhatjuk az erdőt. Nem nagyon kellett győzködni sem őt sem a többi entet hogy menjenek és rombolják le Vasudvardot. Legkedvesebb Gandalfunk is feltűnik és még rejtélyesebb, mint valaha :)
Utána elkalauzolnak minket a Helm szurdokba, ahova nem megy az egész falu vagy város vagy mi a szösz, hanem csak a király megy háborúzni. Persze Gandalf itt is eltűnik, és másnap feltűnik. Nem 5 nap múlva pirkadatkor kelet felől :P Gimi és Legolas itt is számoltak, és Gimli nyert :) Ja és nem jött Haldír a tündékkel. Kár.
Szarumán sem hal meg, viszont  Parantír itt is Pippin enyves kezében köt ki.
Tetszett, hogy először a szövetség egyik részének hányadtatásait olvashattam, utána jön Frodo-Samu-Szmeagol rész.
Ami sem itt sem, a filmben nem tetszett. Viszont bírom amikor Szmeagol beszél. Úgyám úgyám. gollam gollam :)
Benne volt a nevezetes: mi az a kolompér? bur-go-nya... Samu a könyvben nem volt olyan ellenséges "szegény" teremtménnyel mint a filmben. Faramir itt is és ott is nagyon szimpatikus erős karakter.
A könyv azzal ér véget, hogy Samu is és Frodo is a Banyapók hálójába akad a Banya betekeri Frodót, Samu elveszi tőle a gyűrűt és a kardot, utána jönnek az orkok. Ez a filmben a 3. részben található. 2. film vége az amikor Szméagol és Gollam megegyeznek hogy elviszik őket a Banyának.

Azt gondolom, hogy a film drámaibb mint a könyv. Nem hittem volna, hogy ilyent mondok, de a filmek jobban tetszenek...




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése